Plastik, klima og den dårlige samvittighed
Jeg møder jævnligt holdninger fra både elever, forældre og kollegaer om, at det jo stadig er plastik, vi arbejder med. Kritikken går sjældent på, at arbejdet er meningsløst i sig selv, men på at vi fremstiller noget i plastik, som måske ikke har nogen reel værdi, når vi er færdige.
Det argument forstår jeg godt. Plastik har et fortjent dårligt ry, og vi lever i en tid, hvor miljø- og klimaproblemer fylder meget, også i skolen. Derfor er det et relevant spørgsmål: Giver det egentlig mening at bruge tid og ressourcer på 3D-print i undervisningen?
Samtidig bliver plastikforurening ofte præsenteret som et globalt problem uden særlig meget kontekst. En stor del af plastaffaldet i havene hænger sammen med utilstrækkelig affaldshåndtering, og rige lande har historisk eksporteret plastaffald til steder, hvor det er vanskeligere at håndtere forsvarligt. Det gør ikke problemet mindre, men det nuancerer, hvad vi egentlig taler om, når vi taler om plastik.